Annons
10 posts / 0 new
Last post
#1 2022, March 3 - 00:05
2022beach
2022beach's picture
Offline
Last seen: 1 year 11 months ago
Brons
Joined: 2022-03-02 22:07

Fler som har / eller ska göra bukplastik 2022?

Hej,

Är ny på forumet och hamnade här efter att ha googlat sönder internet efter information & bilder på bukplastiker :-)
Jag har velat göra den här operationen i nästan 15 år, men har föst nu kommit till skott och har en inbokad tid på Reformkliniken nästa vecka. Sååå nervös. En minuten är jag superpeppad, nästa vill jag bara avboka tiden. ( För att jag är rädd för ev. komplikationer ) Fast nu ska den äntligen bli av,
och jag ska göra den stora bukplastiken samt fettsuga ryggen.

Är det fler här som nyligen har eller ska operera sig?

Vad bör man förbereda hemma innan operationen?

Hur och när kan man duscha igen?
Får man med sig dubbla gördlar hem eller kan man beställa en extra någonstans på nätet, tänker att man vill kunna tvätta dessa regelbundet ?

Vilken klinik ska ni operera er på och varför valde ni denna?

Hur länge är ni sjukskrivna ?

Massa frågor, hade varit kul att följas åt om det är fler som opererar sig ungefär samtidigt.

Har velat göra bukplastik i minst 15 år,
Nu är datumet satt till den 8:e Mars.
Söker efter all information & erfarenheter som finns kring detta.

Annons
2022, March 3 - 21:23
Marina
Marina's picture
Offline
Last seen: 15 hours 3 min ago
Moderator
Joined: 2010-04-14 19:00

Hej och välkommen hit!
I väntan på svar, kan du ha glädje av operationsberättelserna som du hittar under menyn POF-sidor. Jag kollade och det fanns tyvärr ingen berättelse från Reformkliniken som handlade om just bukplastik (du kanske ger oss den första sen?wink ) , men du kan läsa flera som handlar om andra ingrepp än bukplastik, för att få en känsla för kliniken och du kan läsa om bukplastik på andra kliniker, så får du ändå en ganska bra uppfattning om vad som väntar.

Gällande gördlar så brukar man nog bara få en, så det kan vara bra att köpa en extra. Gör inte misstaget att köpa en som bara är en "tub", man vill gärna ha en med gren för att slippa en eländig kant som skär in och "stasar" och kanske inte trycker överallt där det behövs... och på samma sätt kan det vara sköt med axelband upptill, men det kan ju fler POF-systrar få ha synpunkter på.
Ett vanligt märke efter op är Veronique, men det finns annat också. Det måste inte vara fancy, men det måste sitta åt.

Tänk på att tvätta och städa undan och laga lite mat att värma, så du kan ta det lugnt och har kläder rena som är enkla att ta på sig och inte sitter åt. Se till  och sätta allt du behöver på en höjd som du lätt når; det kan ibland vara svårt att ens stå spikrak, än värre att sträcka sig.

Hur ser familjesituationen ut, kan du få hjälp, har du småbarn..?

Jag överlåter åt dem med egen erfarenhet av just detta ingrepp att dela med sig, men berätta gärna om du ska sy ihop muskler också (dvs om du har s k diastas), eller ingreppet "bara" omfattar hud och fett, det kan bli lite olika svar beroende på...
 

Moderator, medlemsansvarig och delägare i POF.
50 år, 164 cm, 72 kg
Ca femton års trasslig brösthistorik som finns beskriven i min profil, som ligger till grund för mitt engagemang i POF.
Missa inte att det är ett nytt POF på gång och att ni behöver ha en aktuell mailadress för att kunna logga in när det är dags (ca senhösten 2023, är prel.planen)!

2022, March 11 - 07:29
Lch
Lch's picture
Offline
Last seen: 2 months 1 week ago
Brons
Joined: 2021-10-16 16:31

Hej, jag har gjort stor bukplastik på nordiska kliniken och för första gången på många år har jag en ny navel på rätt plats. Var sjukskriven i 5 veckor och hade riktigt ont i både rygg och mage, svårt att göra saker öht när man op. magmusklerna. Jag fick fettsuga rygg med och ff drygt 6 mån efter så finns känselbortfall och det känns/spänner i magen och rygg
Men klart värt det ändå. Lycka till!

Lch

2022, March 16 - 08:24
Jennny
Jennny's picture
Offline
Last seen: 1 year 4 months ago
Silver
Joined: 2021-09-28 11:33

Välkommen hit!
Jag opererade mig i Januari, Stor buk (och bröstförstoring) på ACPK. Jag gick på konsultation på 3olika kliniker, och valde den klinik där det kändes som att dom var där för min skull, dom hade även försäkring för olika saker som ingick i priset och man fick med gördel och läknings bh (till skillnad från Nordiska kliniken där allt kostar extra).
Jag tror nog att man på nästan alla ställen bara får 1 gördel, men de första dagarna har man ingen tanke alls på att ens vilja ta av den. Jag fick duscha på dag 3 om jag inte missminner mig, men det var nog den obehagligaste dusch jag vart med om, det var även första gången jag tog av gördeln och det kändes som att hela magen skulle ramla ut på mig, så-så mycke till dusch blev det inte, plaskade av mig lite fort och sen snabbt i gördeln igen. Och då var jag ändå väldigt förskonad från smärta.

Jag har klarat mig bra med en gördel.. första tiden så tänker man inte så mycket på att den kanske behöver tvättas 😅 sen när man kan duscha på riktigt så är det lätt att tvätta upp den och hänga den på tork (om man har nåt bra torkrum eller torkskåp, jag hängde min inne på en handukstork på vår lilla toalett och ställde in en värmefläkt) medan man duschar och ser till att tejpen och så är helt torr innan man klär på sig. Nu har jag min gördel bara dagtid så nu kan den hänga och torka över natten. :)
Men känner du ändå att du verkligen vill ha en till så brukar man kunna köpa extra via kliniken.

Jag var sjukskriven ca 4veckor

Tänk på att du inte är så pigg och rörlig dagarna efter så se till att du antingen har någon som fixar mat åt dig eller att du har färdigt att bara ta fram och värma på. se till att ha medicinerna nära tillhands, och att du har någon i närheten första gången du bestämmer dig för att duscha. :) Och försök rör på dig lite vare dag om det så bara är att gå ett varv runt soffan. :)
Du kommer gå framåtböjd (och sakta) vid en stor bukoperation vilket betyder att du inte når så högt som du brukar och du kommer inte kunna klättra runt på stolar.
Bulla upp med MÅNGA kuddar i sängen, du kommer sova halvsittande ett tag framöver vilket för många resulterar i ryggont.

Jag är så glad att jag gjorde operationen.
Nu har du väl kanske redan hunnit göra din operation om det är så att det var en operationstid du hade inbokad, så min info kanske kommer lite sent isåfall, men var det en konsultation du hade inbokad så kanske nåt jag skrev har vart till hjälp.

Hur har det gått?

34år, 4barn
163cm, 55kg
Idag knappt 70A
Önskar göra stor bukplastik samt bröstförstoring
Har vart på konsultation på Dalakliniken, PSP/ACPK och Nordiska Kliniken.
Operation bokad på ACPK den 11jan -22

Annons
2022, April 15 - 11:02
Katten22
Katten22's picture
Offline
Last seen: 1 year 11 months ago
Brons
Joined: 2018-07-22 14:19

Hej!

Jag opererade mig på reformkliniken i Malmö den 13 april, ligger nu hemma och läker. Jag gjorde en hög bukplastik med ihopsydda magmuskler samt byte av bröstimplantat och lyft. Jag ser redan att jag gillar resultatet:) jag hade börjat få ont i ryggen utav mina delade magmuskler. För mig är gördeln jobbigast då jag har astma och gillar inte hur den trycker på, men jag är väldigt glad att jag gjorde det. Ska du också opereras i Malmö och när?:)

2022, April 27 - 11:12
Tinge_ling
Tinge_ling's picture
Offline
Last seen: 1 year 6 months ago
Brons
Joined: 2021-12-22 11:16

Hejsan. Är själv ny när👋 Gjorde min bukplastik på hermelinen i Luleå. Förlorade mycket blod under ingreppet så fick inte göra något på 3 dagar. Mensen kom dagen innan och det berodde på det. Mådde prima redan dagen efter OP. Var oförskämt pigg enligt min vän som hade jätte ont de första veckorna, Hade tur och kunde vara hemma 1 månad. Fick en lite glipa som vart ganska stor men som nu läkt. Nu efter 4 månader ska jag tillbaka ”idag” och göra klart själva fettsugningen av mage och rygg. Så sitter och väntar på de. :)

2022, June 20 - 11:19
Emiman
Emiman's picture
Offline
Last seen: 1 year 9 months ago
Silver
Joined: 2022-05-12 13:48

Hej! Jag har gjort stor bukplastik för 10 dagar sedan. De sydde ihop mina magmuskler, flyttade naveln samt tog bort överskott av hud (680g). Jag mår faktiskt oförskämt bra, har inte ont men kan heller inte gå helt upprätt då huden stramar. Har på gördeln dygnet runt och tycker det är ganska skönt med stabilitet.

Har duschat ett par gånger och det känns obehagligt när man tar av gördeln, kroppen känns typ.. seg? Haha. Men det funkar.

Första dagarna när man nös eller hostade var rena döden upplevelsen. Samma när man skrattade. Fy så hemskt. Men nu känns det mycket mycket bättre. Får som en sammandragning efter nysning eller hostning istället för en brännande smärta som tidigare.

Av det jag sett på min mage utan gördel så är jag så glad och tacksam över att ha fått tillbaka min kropp. 😭 hoppas bara att allt läker som det ska och att jag slipper komplikationer i efterhand.

32 år. Tre barn. 61kg. 160cm
Bröstförstoring oktober 2011, mentor 350cc rund profil
Framför muskeln, Proforma clinic, Örjan Gribbe.
Stor bukplastik och ihopsydda magmuskler, 7cm delning. Utförd juni 2022 på SF cliniken av Ulf Hyvönen.
Intresserad av bröstlyft.

Annons
2022, July 4 - 22:16
Mysansvardag
Mysansvardag's picture
Offline
Last seen: 1 year 8 months ago
Brons
Joined: 2022-07-04 18:58

Hej!
Jag ska också göra bukplastik (full) på reformkliniken, har tid inbokat den 13 september😜
Hos Tuve Mårtenssons, typ också googlat ihjäl mig senaste dagarna.. Och hittat typ nada om honom, inte något negativt iaf😅

joxigt

2022, August 16 - 21:12
Sky
Sky's picture
Offline
Last seen: 1 year 4 months ago
Silver
Joined: 2021-07-28 22:46

Jag ska också göra en full bukplastik och samtidigt fixa brösten! Jag har inbokat tid till Tuve på Reformkliniken den 18/10. Känner mig spänd och förväntansfull haha. Har du hittat bilder på bukar av Tuve? Hittar inte så mycket som jag hade önskat!

2 barn, 33 år, 163 cm, 83 kg
Bröstförstoring
Konsultation 4/4 - 12 Liselott Ebbersen, AK.
Op 7/5 - 12 Liselott Ebbersen, AK.
385 cc mp bakom bröstmuskeln
Strl före op:75 B
Strl efter op: 85 H

2022, August 16 - 22:53
Soka
Soka's picture
Offline
Last seen: 8 months 1 week ago
Silver
Joined: 2022-07-13 22:43

Jag hittar inte heller så mkt bilder från Tuve, men många som beskriver honom som en magiker när det kommer till bukplastik. Hoppas det stämmer!!

Mamma till två barn och har tappat ca 45 kilo.
OP av Tuve Mårtensson på Reformkliniken, okt 2022.
Stor bukplastik med T snitt och bröstförstoring 340cc utan lyft.

Annons