Trasigt implantat upptäckt vid implantatbyte 24/2-23
Jag gjorde ett implantatbyte igår 24/2 2023, och på uppvaket berättade de att mitt högra implantat som de tog ut var trasigt. Det var mycket trasigt! Hade ingen aning om detta, trodde mitt bröst sett konstigt ut i alla år pga felaktigt placering och töjd ficka.
Min förra kirurg som var en annan klinik, hade fått göra två korrigeringar efter ursprungliga operationen som var för 7 år sen, för att korrigera placeringen men den har även sett typ punkterad ut och undrat vad felet varit!! När jag vid återbesök och korrigeringar nämnt detta och frågat varför högra bröstet sett tomt och håligt ut på insidan/översida (trots runda implantat) har han sagt att det är min anatomi som puttat undan implantatet åt sidan och att det inte går att göra bättre pga min bröstkorg som formad så.
Har haft implantat tidigare oxå (gjord hos andra kliniker)och aldrig fått sådant resultat, men han fick mig att känna mig jobbigt bara och lite dumförklarad mig.
Vet inte alls hur länge jag gått omkring så här, tänk om det är kirurgen som råkat skära sönder den?
Har med mig implantaten hem nu och funderar på hur jag ska gå vidare.
Valde såklart en annan klinik för min operation jag gjorde igår då jag helt tappade förtroendet för den förra.
Någon som varit med om liknande? Eller någon med tips?
42år, 171cm, 61kg
Nyopererad 24/2 2023, implantatbyte Nordiska Kliniken 455cc Mentor Siltex round HP Xtra
Tidigare operationer:
1999 1a OP 240cc anatomiska
2007 2a OP implantatbyte 535cc runda (blev större än vad jag ville)
2014 3e OP implantatbyte med bröstlyft till 305 cc. Misslyckad OP, med stor asymmetri, fick göra två korrigerande operationer med ett års mellanrum. Asymmetrin kvarstod.
Varit på tre konsultationer i januari 2023, Estetiska institutet hos Anna Von Platen, Proforma hos Christian Ramirez och Nordiska Kliniken hos Patrik Höijer.
Önskat resultat var mer fasta, mer symmetriska och lite större. Jag kommer uppdatera med mina resultat vartefter och hjälper gärna andra med frågor.
Ingen med liknande erfarenhet?
42år, 171cm, 61kg
Nyopererad 24/2 2023, implantatbyte Nordiska Kliniken 455cc Mentor Siltex round HP Xtra
Tidigare operationer:
2014 3e OP implantatbyte med bröstlyft till 305 cc. Misslyckad OP, med stor asymmetri, fick göra två korrigerande operationer med ett års mellanrum. Asymmetrin kvarstod.
Varit på tre konsultationer i januari 2023, Estetiska institutet hos Anna Von Platen, Proforma hos Christian Ramirez och Nordiska Kliniken hos Patrik Höijer.
Önskat resultat var mer fasta, mer symmetriska och lite större. Jag kommer uppdatera med mina resultat vartefter och hjälper gärna andra med frågor.
Hej hur kunde du se att dina implantat var trasiga kändes de annorlunda? Jag misstänker att mina är trasiga också då jag känner de har ändrat form. Fick du gratis byte då de var trasiga?
0 barn, 30år, 163 cm, 50 kg
Bröstförstoring
Konsultation 8/9 Carl-Johan Gustafson, Proforma
Op 24/10 Carl-Johan Gustafson, Proforma
400 cc hp framför bröstmuskeln
Strl före op:75B
Strl efter op: 65H
Jag visste inte att mitt ena implantat var trasigt! :( Det upptäcktes i fredags när jag bytte implantat. Implantatet var fullständigt trasigt, är mer som en stor slime-massa än ett geléhallon. Riktigt skrämmande!!!
Har varit så missnöjd i 7 år från tidigare operation och tog tag i att göra ny operation med mål om att få runda fasta bröst då mina gamla såg så deformerade ut. Så jag sökte mig till annan klinik då förtroendet till gamla var borta.
Har känt att höger bröst alltid sett konstigt ut jämfört med andra bröstet. Den var liksom tom mot mitten/bröstbenet och var insjunken där. Bröstet kändes platt och deformerat som en punkterad ballong. Jag vet att placeringen var felaktig från början då jag fått göra två korrigeringar för att den suttit för långt åt höger mot armhålan men misstänker att kanske det är kirurgen som råkat skära sönder implantatet redan vid korrigeringarna. När jag påpekat för den tidigare kirurgen om hur konstigt det sett ut så skyllde han på min anatomi. Jag känner att jag borde litat mer på min magkänsla att något var fel, men är så lätt att man känner sig ”liten” och maktlös.
Jag har alltså inte fått något betalt för ny operation men jag kommer gå vidare med detta, både mot tillverkaren och den kirurg/klinik som opererade mig för 7år sen.
42år, 171cm, 61kg
Tidigare operationer:
Puffar för att försöka hålla tråden levande.
42år, 171cm, 61kg
Tidigare operationer:
Vad var det för implantat som du fick 2014? Dum fråga kanske, men går det inte att röntga om man misstänker att implantatet gått sönder? Jobbigt att gå med det trasigt så många år, och inte veta! Vem var den kirurgen?
Skönt att du har ett helt implantat nu i allafall!! :)
Bröstförstoring
28 år
Längd och vikt: 165 cm och 55 kg
Bh;storlek innan operation: 75A
Konsultation 17 dec-20 hos Marcus Ehrström, Nordiska Kliniken i Stockholm
Implantat: Motiva ergonomix demi 300 cc
Operation jan-21 hos Marcus Ehrström på Nordiska Kliniken
Eventuellt lägga in större implantat
Implantatet som sprack heter Silimed Polyrethane (rund). Har ingen aning om hur man tar reda på om det är trasigt / om man kan röntga vid misstanke?
Ja, jag tycker det är skitjobbigt att tänka att det kanske varit trasigt i så länge som 5-6 år kanske. För jag gjorde ju korrigerande operationer både ett, och två år efter de sattes in och redan då påpekade jag för kirurgen att det såg så konstigt ut, liksom insjunket. Men själv trodde jag vara implantatet satt fel, för lång ut åt sidan då jag hade då mycket sideboob på högra bröstet. Men nu tänker jag att den kanske varit trasig hela tiden?
Den operationen genomfördes av en väldigt högt ansedd professionell kirurg på AK. Vill absolut inte lägga dåliga kommentarer om honom här, då jag inte vet vad som orsakade detta. Men jag kommer höra av mig till både tillverkaren och kliniken om detta för att försöka reda ut hur detta kunnat hända.
42år, 171cm, 61kg
Tidigare operationer:
Hej!
Jag gjorde också ett Implantatbyte för en vecka sedan, då hade jag haft mina gamla i ca 18 år, och känt de senaste åren att att allt inte var som det skulle med framförallt ena bröstet, jag trodde att implantatet kanske vänt sig eller något.
Jag hade 180cc framför muskeln och ingen egen vävnad o smal bröstkorg så imlplantaten har alltid varit tydliga o kännbara. Men på senaste var det som att det kändes att det hade flyttat sig eller ”flutit ut”
När jag vaknade upp efter operationen så sa dem att det ena av de gamla implantaten var sprucket och så trasigt att de hade kastat det. Men de frågade om jag ville ha det hela med mig hem.
Jag blev lite orolig och frågade om det hade läckt ut något innehåll eller om jag behövde tänka på något som kan vara en biverkning eller risk pga det men det sa kirurgen att jag inte behövde oroa mig för. Och han sa även att han inte kunde vara säker på hur sprucket det var innan eller om det gick sönder när han tog ut det. Men uppenbarligen så trasigt att det inte ens gick att lägga i en påse för att ta hem.
Så jag fick uppfattningen att det kan vara så att de går sönder under själva uttaget också.
172cm 57kg 42år
Har haft 180cc framför muskel sedan många år
Implantatbyte till 340cc bakom muskel 10/3 hos Patrik Höjer på NK
Qwerty2 - Hur ser implantaten ut efter bytet? Ser de bra ut? Jag behöver byta och är orolig om man bytar att de kan bli ojämna osv? vem nån om de kan hända?
Bröstförstoring
Det ser bra ut än så länge, jag bytte från 180 till 340, och det ser inte ojämnt ut alls tycker jag, men däremot så är det så pass nytt, bara 10 dagar så det är ju en lång väg kvar fram till slutgiltigt resultat.
Fortfarande lite svullen o lite blåmärken och hårda ”bollar” men jag tror inte du behöver oroa dig för att byta.
Svullnaden på min sida som jag skrev om innan sa sköterskan på återbesöket att det berodde på att man tagit bort kapselbildning på högra bröstet där och sytt på insidan med en kraftig tråd, den kan även kännas och stickas men är självabsorberande.
Hon trodde det skulle lägga sig med tiden men att man måste ha lite tålamod och låta processen ha sin gång.
172cm 57kg 42år
Har haft 180cc framför muskel sedan många år
Implantatbyte till 340cc bakom muskel 10/3 hos Patrik Höjer på NK
Hej Tack för svar :) Gjorde det ont att byta ? Var har du dina ärr nånstans? under bröstet?
Bröstförstoring