Annons
123 posts / 0 new
Last post
2022, January 3 - 18:56
Kajjan24
Kajjan24's picture
Offline
Last seen: 2 years 1 week ago
Silver
Joined: 2021-01-07 13:49

Hej Mommy,
Helt ok att fråga här ändå 😊
Jag skrev om symtom i en annan tråd, vet inte om du har läst men kopierar in svaret här:
Jag har haft mycket värkproblematik främst rygg men även knän, höfter. Har i flera år haft ont på vänstersidan djupt in i bröstet/bröstkorgen, detta har förvärrats de senaste månaderna. Gör ont när jag andas in, vaknar på natten och måste gå upp för jag kan inte andas in ordentligt. Stel och dålig rörlighet i bröstrygg, armar, nacke. Har börjat läsa på om BII (Breast Implant illness) och inser mycket annat som stämmer in.. trötthet, orkeslöshet, eksem, klåda/torra ögon m.m. Kan inte säga att allt detta beror på implantat men ser ett mönster att jag blir sämre och sämre i mitt mående. Nu ska implantat och kapslar ut.

Jag kan tillägga att jag haft mina i 10 år. Det har hänt en del under dessa år. Finns mycket info nu om kvinnor som faktiskt inte mår bra av implantaten. När jag satte in dem gjorde jag inte så mycket bakgrundskoll, var bara inställd på att jag ville ha bröst.
Nu finns det to m plastikkirurger som erkänner att BII finns.
Jag var naiv då, vilket jag inser nu. Jag inbillade mig att själva implantaten (materialet) var ofarligt för kroppen. När jag nu läser om vad de faktiskt innehåller så blir man ju rädd och att dessa ämnen faktiskt kan diffundera ut ur materialet och påverka min kropp.
Tror det behövs mer forskning kring det men tyvärr är det alltid kvinnor och deras besvär som får lägst prio sjukvården.

Sorry för långt inlägg och hoppas att jag inte skrämmer upp dig vilket inte var min mening. Detta är min egen uppfattning och grunden till varför jag vill göra explant.

I första hand gör jag alltså detta för min hälsa sedan har jag tyvärr från dag 1 tyckt att implantaten varit för stora. Tycker inte att STOR byst D/E kupa passar min kropp.

45 år, 3 barn, 165 cm, 60 kg
Bröstförstoring 2011: mentor, runda, släta 350 cc
Stl innan Op 70 AA, efter 70 E, idag 75 D

Vill ta ut implantat med en bloc explant. Planerar konsultation under våren 2022.

2022, January 4 - 01:27
Mommy3
Mommy3's picture
Offline
Last seen: 1 year 5 months ago
Silver
Joined: 2021-12-21 18:37

Tack för svaret Kajjan24! Har faktiskt läst den andra tråden du skrev om dina besvär precis efter jag hade ställt min fråga här😅
Du har inte skrämt mig, no worries😊 jag är medveten om BII och har varit det även innan min op. Men man tänker dumt nog ”det händer väl inte mig” osv. Så trots det har jag opererat mig och och hoppats på glatt förlopp efteråt.
Jag får läsa era berättelser efter explant så får vi se hur länge kommer mina att stanna i min kropp.

Konsult- 26/11 nordiska kliniken Patrik Höijer

Op - 7/12 NK Patrik Höijer som operatör, 300 cc Motiva ergonomix

37 år, 3 barn, 52 kg, 161 cm

2022, January 4 - 21:30
Saran451
Saran451's picture
Offline
Last seen: 9 months 1 week ago
Silver
Joined: 2021-05-31 22:47

Jag hade en A-kupa innan som jag längtar tillbaka till, eller längtar tillbaka till mjukheten och tanken av att det bara är mitt egna och inget annat där :)

Jag fick bra intryck av Oya, svarar väldigt snabbt också på mejl osv. Har valt henne mest pga erfarenhet och inte hört något dåligt. Det jag är rädd för är ju återhämtningen då jag har två småbarn. Men jag vill/kan inte vänta längre utan vill bara få det gjort så jag kan släppa detta och lägga det bakom mig, fast kommer spara implantaten (om dem är hela vilket jag tror) som ett minne och för att kunna säga till min dotter när hon är myndig att aldrig sätta in sådana i sin kropp :)

34 år, 2 barn

Bröstförstoring 2012 på Art clinic, mentor bakom bröstmuskeln

En bloc 11/1-2022 hos Dr Oya, Strandkliniken

Annons
2022, January 7 - 00:47
anna 365
anna 365's picture
Offline
Last seen: 2 weeks 3 days ago
Silver
Joined: 2013-04-01 19:55

Jag ska också ta ut mina implantat nu i Januari, hos Oya. Har haft dem i tio år. Mentor textuerade under muskeln.
Jag längtar av hälsoskäl. Däremot fasar jag för hur min relation till min kropp kommer att bli. Hade knappt A-kupa innan och stora komplex. Nu är jag dock på en annan plats i livet så jag hoppas jag tar det bättre idag. Försöker förbereda mig på min kommande plattbyst med att spana in bilder på vackra människor med platta bröst. Tror jag kommer sakna mina bröst ordentligt. Men hälsan väger tyngre. Min största farhåga är dock operationen i sig då jag har småbarn.

33 år, 163 cm, ca 53 kg. Bröstförstoring med runda 350 cc delvis bakom, Plastikakademin. Från obefintlig byst till C/D.
2020: Explant!

2022, January 7 - 01:27
BoobFlower
BoobFlower's picture
Offline
Last seen: 1 year 2 months ago
Silver
Joined: 2019-04-16 14:46

Hej, jag har tänkt på att ta ut mina implantat ett tag nu och känner att jag behöver göra det, trots att det "bara" gått 2,5 år. För mig är känslan av att det inte är mina bröst riktigt, ångrar att jag gjort operation öht. De är "fina" men inte mina(höhö). Så jag sällar mig in här. Får man fråga varför flera valt dr oya? Vilken klinik tillhör hon? Jag kollade lite fort idag och hittar inget om att ni utför explantation, stämmer det?? Jag kollade där därför att jag satte in mina där.

30 år
2 barn
153cm 53kg
BH innan op:65E/70D
BH efter op: 65G

Konsultation för bröstförstoring 18/4 2019
Op- 19 juni 2019 Nordiska kliniken
Ankarlyft + protes
Ögonoperation juni 2017

2022, January 7 - 01:38
BoobFlower
BoobFlower's picture
Offline
Last seen: 1 year 2 months ago
Silver
Joined: 2019-04-16 14:46

BoobFlower wrote:

Jag kollade lite fort idag och hittar inget om att ni utför explantation, stämmer det?? Jag kollade där därför att jag satte in mina där.


Inte ni utan NK 🤪

30 år
2 barn
153cm 53kg
BH innan op:65E/70D
BH efter op: 65G

Konsultation för bröstförstoring 18/4 2019
Op- 19 juni 2019 Nordiska kliniken
Ankarlyft + protes
Ögonoperation juni 2017

Annons
2022, January 7 - 17:57
Kajjan24
Kajjan24's picture
Offline
Last seen: 2 years 1 week ago
Silver
Joined: 2021-01-07 13:49

Boobflower,
Dr Oya finns på Strandkliniken och utgör explant. Hon skriver om de olika typer hon hör på sin hemsida.
Hela denna tråd handlar om att utföra explant f v s ta ut implantat.
Jag vill göra en bloc dvs kapsel och implantat tas ut tillsammans

45 år, 3 barn, 165 cm, 60 kg
Bröstförstoring 2011: mentor, runda, släta 350 cc
Stl innan Op 70 AA, efter 70 E, idag 75 D

Vill ta ut implantat med en bloc explant. Planerar konsultation under våren 2022.

2022, January 7 - 21:25
harbe
harbe's picture
Offline
Last seen: 8 months 1 week ago
Silver
Joined: 2021-12-05 23:22

Boobflower NK utför explant. Kolla mdeler på instagram. Hon gjorde explant och lyft ganska nyligen och har skrivit om det på instagram en del. Tror de flesta kliniker som opererar bröst gör både och :) Dr Oya är väldigt poppis just när det gäller enbloc. Hon utför mer explant än vad hon opererar in. Och många enbloc. Jag var sugen på att gå till henne med med bor i Gbg så blir så långt…. Och nu har jag typ bestämt mig för att behålla kapslarna och bara ta ut implantatet och det fixar nog de flesta :)

Anna365 - samma här lite oroad för hur man ser ut efter MEN är så klar med mina och är som du, på en annan plats i livet, tror det kommer bli bra!

37 år, 2 barn.
2007 - bröstförstoring
2022 - uttag implantat

2022, January 11 - 20:48
Saran451
Saran451's picture
Offline
Last seen: 9 months 1 week ago
Silver
Joined: 2021-05-31 22:47

Sådär då var min en block gjord idag hos Oya och jag mår förvånansvärt bra än så länge. Men sån lättnad att vara ”mig själv” bara, och sån onödig tyngd jag gått med när jag lyfte implantaten. Men är så så nöjd och så så glad att jag gjorde detta!
Hade väldigt tunna fina kapslar, implantaten var hela båda två :)

34 år, 2 barn

Bröstförstoring 2012 på Art clinic, mentor bakom bröstmuskeln

En bloc 11/1-2022 hos Dr Oya, Strandkliniken

Annons
2022, January 11 - 20:52
Saran451
Saran451's picture
Offline
Last seen: 9 months 1 week ago
Silver
Joined: 2021-05-31 22:47

Saran451 wrote:

Sådär då var min en block gjord idag hos Oya och jag mår förvånansvärt bra än så länge. Men sån lättnad att vara ”mig själv” bara, och sån onödig tyngd jag gått med när jag lyfte implantaten. Men är så så nöjd och så så glad att jag gjorde detta!
Hade väldigt tunna fina kapslar, implantaten var hela båda två :)

34 år, 2 barn

Bröstförstoring 2012 på Art clinic, mentor bakom bröstmuskeln

En bloc 11/1-2022 hos Dr Oya, Strandkliniken