Annons
138 posts / 0 new
Last post
2023, March 13 - 18:15
Norgirl
Norgirl's picture
Offline
Last seen: 3 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2021-08-02 21:27

Det går sikkert fint!! Vi har jo lært mye om smittevern nå gjennom pandemien :)
Idag gikk jeg for første gang en promenad på ca 500 meter. Jeg vet, ikke langt, men det lengste hittil. 10 dager po idag, i morgen skal jeg bytte tape.

2008: 255 cc, 70 B -> 70C
2014: 375 cc + fettransplantasjon, 65 G
2020: 300cc. Korr kapsler + fickor, 70E
2023: Uttag

2023, March 13 - 18:42
Körsbäret
Körsbäret's picture
Offline
Last seen: 10 months 3 weeks ago
Silver
Joined: 2023-02-07 13:10

Norgirl, så skönt att det gick bra med en kort promenad. Är du väldigt försiktig med vad du lyfter och så? Typ funkar det att sköta vanliga hushållssysslor som att laga mat och tvätta om man gör det försiktigt? Känns musklerna ok? Hoppas allt går bra med tejp-bytet 😊

3 Barn, 178 cm/64kg, innan op 75A
2017 Implantat (360/380) av Peter Cosmo, Citadellkliniken, 75E efter op
Mars 2023 uttag implantat

2023, March 13 - 19:08
Norgirl
Norgirl's picture
Offline
Last seen: 3 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2021-08-02 21:27

Jeg er veldig forsiktig. Lagde middag idag, og da fikk min mann sette frem kjeler, stekepanne, ta ned burker etc Har diskat, det tycker jeg går bra, men inte städet. Jeg er rädd om op såret og vil gjøre hva jeg kan for at det skal läges så snart som mulig. Musklene har jeg jo inte anvendt men det känns og ser ok ut.
Det er uvant å være så platt!! Tar av kompresjonsbh bare om morgenen og da «fluffer» de seg bittelitt. Men i bh ser de veldig små ut. Lengter til å kunne anvende en vanlig sportsbh eller en annen med god stöd. Det kan jeg om 2-3 veckor,

Tänker på dere to och hoppas ni kan være friske och at op går bra for er båda🙏🙏

2008: 255 cc, 70 B -> 70C
2014: 375 cc + fettransplantasjon, 65 G
2020: 300cc. Korr kapsler + fickor, 70E
2023: Uttag

Annons
2023, March 13 - 20:28
Körsbäret
Körsbäret's picture
Offline
Last seen: 10 months 3 weeks ago
Silver
Joined: 2023-02-07 13:10

Tusen tack, Norgirl 😊 Tror du gör helt rätt i att vara så försiktig. Det är min tanke också! Jag håller på att förbereda mat mm så jag ska slippa laga den första veckan. Skönt att musklerna känns okej även om du inte använt dem. Försöker mentalt förbereda mig på att jag kommer bli helt platt. Svårt att veta hur det kommer kännas, men hoppas att jag bara känner mig lättad att implantaten är ute.
Tack för du tänker på oss 🤗

3 Barn, 178 cm/64kg, innan op 75A
2017 Implantat (360/380) av Peter Cosmo, Citadellkliniken, 75E efter op
Mars 2023 uttag implantat

2023, March 13 - 20:58
Norgirl
Norgirl's picture
Offline
Last seen: 3 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2021-08-02 21:27

Det er uvant å være platt men det skyldes jo mye kompresjonsbh som trykker alt sammen ;-) inte helt platt når jeg tar den av. Så tror jeg også at det vil fluffe seg litt mer til etterhvert. Har sett bilder av kvinner som har fjernet og det var STOR skilnad etter 3-6 mnd på absolutt alle. Så vi må ikke tro at resultatet like etterpå er som det skal bli :)

Det känns skönt å ha tatt ut implantatene. Brystene er finere enn jeg hadde våget håpe på og jeg er supernøjd med min nye, smalere profil. Ingen flere bekymringer om komplikasjoner, fremtidige bytte etc Brystene er også så utrolig mjuke!! Jeg hadde jo Motiva Ergonomix som er de mykeste som finnes (?) men naturlig er jo noe helt annet.
Dette känns helt rett :)

2008: 255 cc, 70 B -> 70C
2014: 375 cc + fettransplantasjon, 65 G
2020: 300cc. Korr kapsler + fickor, 70E
2023: Uttag

2023, March 14 - 18:00
Körsbäret
Körsbäret's picture
Offline
Last seen: 10 months 3 weeks ago
Silver
Joined: 2023-02-07 13:10

Tack Norgirl! Det känns så skönt att höra att du är nöjd. Jag har precis varit på min konsultation och jag fick välja om jag ville ta ut via bröstvecket eller armhålan, som jag satte in det via. Kirurgen sa först armhålan men det var tydligen lite längre väg och jag vill ha det enklast möjliga och är lite rädd för komplikationer om man går via armhålan, så jag valde bröstvecket. Han ska höra det en bit upp på bröstet så ärret hamnar på ett ungefär i mitt nya/gamla veck. Ca fyra ca sa han. Är det ungefär vad du har?
Han sa också att brösten var mjuka och inga konstigheter så det var inte ens tal om något annat än att låta kapseln vara kvar. Det hade varit vansinne sa han! Efteråt får jag ett kompressionband och ingen bh!? Bandet har man två veckor ( vilket lät väldigt kort) eller längre om man vill verkade det som. Sedan kan man köpa sport-bh eller bygel sa han, om man vill forma brösten. Hmmm lät lite konstigt när jag tänkte på det efteråt så tror jag kommer köpa en bra kompressionsbh själv då. Vilket märke fick du?
Allt som allt verkade han tycka att detta är ett litet ingrepp och att allt skulle läka och gå tillbaka ungefär så som det var innan. Jag vet inte om jag är lättad eller mer stressad, men nu har jag betalt in pengarna iallafall och vill bara att tiden ska gå fort tills det är dags. Hur länge sa din kirurg att du skulle ha bh:n? Känns väldigt kort med bara två veckors kompression!

3 Barn, 178 cm/64kg, innan op 75A
2017 Implantat (360/380) av Peter Cosmo, Citadellkliniken, 75E efter op
Mars 2023 uttag implantat

Annons
2023, March 14 - 18:14
Körsbäret
Körsbäret's picture
Offline
Last seen: 10 months 3 weeks ago
Silver
Joined: 2023-02-07 13:10

Norgirl wrote:

Det er uvant å være platt men det skyldes jo mye kompresjonsbh som trykker alt sammen ;-) inte helt platt når jeg tar den av. Så tror jeg også at det vil fluffe seg litt mer til etterhvert. Har sett bilder av kvinner som har fjernet og det var STOR skilnad etter 3-6 mnd på absolutt alle. Så vi må ikke tro at resultatet like etterpå er som det skal bli :)

Det känns skönt å ha tatt ut implantatene. Brystene er finere enn jeg hadde våget håpe på og jeg er supernøjd med min nye, smalere profil. Ingen flere bekymringer om komplikasjoner, fremtidige bytte etc Brystene er også så utrolig mjuke!! Jeg hadde jo Motiva Ergonomix som er de mykeste som finnes (?) men naturlig er jo noe helt annet.
Dette känns helt rett :)

Glömde att jag tänkte skriva att jag också har Motiva Ergonomix, och de är mjuka men kan tänka att känslan utan ändå är en helt annan mjukhet.
Jag hoppas att jag också kommer känna mig nöjd. Det hjälper jättemycket att höra hur du upplever det! Tror du jag valde rätt att ta ut i bröstvecket och inte genom armhålan? Nu får jag ju två nya ärr men det får va så…
Har så mycket tankar just nu…

3 Barn, 178 cm/64kg, innan op 75A
2017 Implantat (360/380) av Peter Cosmo, Citadellkliniken, 75E efter op
Mars 2023 uttag implantat

2023, March 14 - 18:43
Norgirl
Norgirl's picture
Offline
Last seen: 3 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2021-08-02 21:27

Hei,
Grattis med å få alt avklart!!!! Nu har du ungefär en vecka (?) på å gjøre deg redo👍Det kommer til å bli så bra!!! Och du har jo planerat for en lugn tid efteråt, det er nog veldig fornuftig.

jeg bytet tapen idag så da fikk jeg kollat ordentlig på arret/snittet. Det ligger 2-3 cm opp på brystet så det vil enten ikke synes eller så vil brystet trekke seg oppover. Det vil uansett ikke ligge langt nedenfor brystet, som jeg har sett på andre.
Jeg var veldig nervøs for å byte tape (kjennes som jeg er nervøs for alt nå😊) men det gikk veldig bra.

I mine papper står det kompresjonsbh dag og natt i 4 veckor og efter det som jeg vil. Tror det er viktig for å unngå indre blødning + fickan skal jo läkas, vi vil inte ha et «hulrom» der inne😳
Jeg har bh «Klara» fra Nordicare (samme brand som tillvärker Mirabelle). Klara har kompresjon Level 2 hvilket betyr at den er tight og dekker også en stor del av brystet. Jeg kjøpte en ekstra så jeg kan tvätte så ofte jeg vil. Anvender jo dag og natt osv Jeg har str M. De har tre ulike hekter så man har litt å gå på. Vil tro de litt små i str. Jeg har vanligvis 70cm omkrets i bh.
Jeg kommer nok til å kjøre den på natt en god stund etter de første fire veckorna men bytte til sportsbh på dagtid. Planerer å ha bh hele døgnet det første året. Har hatt det i alle år med silikon så det plager meg ikke.

Jeg tycker det er merkelig at «alle» sier at dette er så easy peasy Det er helt sikkert så for noen og kanskje der blir så for deg - hoppas det!! Men bli inte chockad om du ikke er i top shape den første vecka efter op. Enhver op er en påkjenning for kroppen og man måste bare lyssne och avpassa seg.
Idag har det vært sol og plussgrader her. Jeg har gått ca 1 km - det er rekord!! Kände meg lite stel efteråt men det var mest skönt, spesielt mentalt🥰 godt å komme seg ut litt!!

2008: 255 cc, 70 B -> 70C
2014: 375 cc + fettransplantasjon, 65 G
2020: 300cc. Korr kapsler + fickor, 70E
2023: Uttag

2023, March 14 - 19:37
Körsbäret
Körsbäret's picture
Offline
Last seen: 10 months 3 weeks ago
Silver
Joined: 2023-02-07 13:10

Norgirl wrote:

Hei,
Grattis med å få alt avklart!!!! Nu har du ungefär en vecka (?) på å gjøre deg redo👍Det kommer til å bli så bra!!! Och du har jo planerat for en lugn tid efteråt, det er nog veldig fornuftig.

jeg bytet tapen idag så da fikk jeg kollat ordentlig på arret/snittet. Det ligger 2-3 cm opp på brystet så det vil enten ikke synes eller så vil brystet trekke seg oppover. Det vil uansett ikke ligge langt nedenfor brystet, som jeg har sett på andre.
Jeg var veldig nervøs for å byte tape (kjennes som jeg er nervøs for alt nå😊) men det gikk veldig bra.

I mine papper står det kompresjonsbh dag og natt i 4 veckor og efter det som jeg vil. Tror det er viktig for å unngå indre blødning + fickan skal jo läkas, vi vil inte ha et «hulrom» der inne😳
Jeg har bh «Klara» fra Nordicare (samme brand som tillvärker Mirabelle). Klara har kompresjon Level 2 hvilket betyr at den er tight og dekker også en stor del av brystet. Jeg kjøpte en ekstra så jeg kan tvätte så ofte jeg vil. Anvender jo dag og natt osv Jeg har str M. De har tre ulike hekter så man har litt å gå på. Vil tro de litt små i str. Jeg har vanligvis 70cm omkrets i bh.
Jeg kommer nok til å kjøre den på natt en god stund etter de første fire veckorna men bytte til sportsbh på dagtid. Planerer å ha bh hele døgnet det første året. Har hatt det i alle år med silikon så det plager meg ikke.

Jeg tycker det er merkelig at «alle» sier at dette er så easy peasy Det er helt sikkert så for noen og kanskje der blir så for deg - hoppas det!! Men bli inte chockad om du ikke er i top shape den første vecka efter op. Enhver op er en påkjenning for kroppen og man måste bare lyssne och avpassa seg.
Idag har det vært sol og plussgrader her. Jeg har gått ca 1 km - det er rekord!! Kände meg lite stel efteråt men det var mest skönt, spesielt mentalt🥰 godt å komme seg ut litt!!

Jag tycker också det är konstigt att alla säger att detta är en så lätt operation. Jag räknar inte alls med det och är glad att jag kommer ha 2,5 veckor att ta det lugnt på. Jag har opererats flera ggr pga sjukdom och det har alltid varit väldigt påfrestande så jag tänker samma om detta.
Tack för allt du berättar, Norgirl. Jag kommer köpa två egna kompressionbh och ha minst ett halvår på nätterna tänker jag och precis som du säger, en sport-bh efter ett tag på dagarna. Tänker iaf minst fram till sommaren med kompression både dag och natt. Vill ju att detta ska läka så bra det bara går. Kanske borde jag gått till fler kliniker och frågat innan jag bokade, men Peter Cosmo gjorde ju mina bröst från början så kändes enklast att bara ta honom nu med. Tror kompressionsbandet är typ samma som kompressionsbh så kan väl bara fortsätta med det några fler veckor annars, tills jag köpt bh. Ska mäta mig och beställa en sådan som du har.
Vad skönt att det gick var med tejpen för dig. Tror det blir bra att ha såret under bröstet, man får hoppas ärren blir okej 😊 Härligt att du kunde gå en liten promenad också!

3 Barn, 178 cm/64kg, innan op 75A
2017 Implantat (360/380) av Peter Cosmo, Citadellkliniken, 75E efter op
Mars 2023 uttag implantat

Annons
2023, March 14 - 21:56
Norgirl
Norgirl's picture
Offline
Last seen: 3 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2021-08-02 21:27

Jeg gikk også til samme kirurg som jeg hadde senast. Om jeg skulle gjort noe større hadde jeg kanskje valgt en annen, men jeg tyckte det var bra med en som visste hur det var hos meg. Dette er jo en ukomplisert op og jeg tror nok det skal gå bra uansett👍👍
Kompresjonsbånd blir nog bra. Ser at mange har det. Kolla lite på nätet innan du bestiller bh. Den jeg har er nog lite som bandet - den er stor och veldig tight. Mirabelle kan være et alternativ? Du kan jo se på det.

PS vet du om Peter Cosmo har noe med Cosmo clinic i Oslo? Den er veldig populær i BII miljøet, ettersom de utfører en «ekte» en bloc explant.

2008: 255 cc, 70 B -> 70C
2014: 375 cc + fettransplantasjon, 65 G
2020: 300cc. Korr kapsler + fickor, 70E
2023: Uttag