Annons
319 posts / 0 new
Last post
2023, June 1 - 07:21
Björken
Björken's picture
Offline
Last seen: 7 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2014-10-20 15:29

Gud vad tråkigt med din komplikation!!

Ville bara säga att om de föreslår att ta ut dom så skulle jag göra det. När det väl är läkt kan du ju i ett senare skede sätta in nya.

Men just nu är prio att det ska läka.

Man vill ju inte att infektionen sprider sig!! Om de skulle säga att det inte går åt rätt håll och de rekommenderar att ta ut dom så skulle jag göra det.

Jätte jätte tråkigt att höra!

Förstår att det måste vara jättejobbigt!!@

Kolla med din läkare igen ang smärtstillande och antibiotika- tycker också detta låter mycket märkligt.

39 år, inga barn.
Strlk före op: 70-75A (eg AA..)
Strlk efter op: 70E
Op: 2007 Charles Randqvist Viktoriakliniken
335 cc anatomiska framför bröstmuskeln

2023, June 2 - 12:20
PillowPrincess
PillowPrincess's picture
Offline
Last seen: 8 months 1 week ago
Silver
Joined: 2022-05-03 20:00

Vad är det för smärtis heracillin skulle interagera med? Det funkar bra med morfinpreparat och NSAID och de lokalbedövande substanser jag känner till. Dubbelkollade tom Janusinfo nu för säkerhets skull. /intensivvårdssjuksköterska med ~15 års erfarenhet

32 år, 1 barn, 76 kg, 168 cm.
Gastric bypass 17/11-22 -20 kg
Stor bukplastik, bröstlyft med implantat och fettransplantation 2/5-23
BBL med implantat och fett, ryggplastik och armplastik 7/8-23
Gjort massor av injektionsbehandlingar.

2023, June 2 - 12:35
Elli67
Elli67's picture
Offline
Last seen: 3 months 3 weeks ago
Silver
Joined: 2023-03-11 17:06

PillowPrincess wrote:

Vad är det för smärtis heracillin skulle interagera med? Det funkar bra med morfinpreparat och NSAID och de lokalbedövande substanser jag känner till. Dubbelkollade tom Janusinfo nu för säkerhets skull. /intensivvårdssjuksköterska med ~15 års erfarenhet

Det var parecetamol, vilket kändes realistiskt för smärtan av nya stygn som sattes. Dessvärre sprack det infekterade ärret upp och jag har varit tvungen att operera ut ena inplantatet.

Tungt

2 barn, 34år, 162 cm, 68 kg
Bröstförstoring
Op 4/5 -2023
825cc Motiva Round Corsé
Bakom bröstmuskeln
Op 18/1 -2017
355 cc Motiva Ergonomix Round bakom bröstmuskeln
Strl före op:75A
Strl efter op: 75D

Annons
2023, June 3 - 11:01
1xxx1
1xxx1's picture
Offline
Last seen: 6 months 6 days ago
Silver
Joined: 2021-03-19 09:16

Blir så ledsen för din skull att du fick de bemötandet, förtroende är allt.
Jag liksom du, vela inpå op dagen men jag fick motsatsen till bemötande, så kan inte tänka mig hur du kände där och då. Jag hoppas du ändå landar i det som känns bäst, behålla/byta/ta ut.
Kom ihåg att brösten ändras ganska mycket första tiden, så jag hoppas du kommer känna dig nöjd.

Björken wrote:

Jag opererade mig igår på VK och kom hem idag. Min första op var 16 år sedan och jag hade fått kapsel och ev ruptur på ena. Jag borde ha tagit bort kapseln för länge sedan inser jag, men tycker inte min kirurg var så tydlig med det när jag träffade honom för 4 år sedan när han sa att jag hade kapsel. Jag har haft såna smärtor i vänster bröst sedan operationen för 16 år sedan och det hade blivit värre när jag uppsökte honom igen för 4 år sedan. Trots att jag sökte för ökade smärtor sa han ingenting om att mina implantat återkallats pga risk för lymfom. Gjorde ingen undersökning ang det och nämnde det inte ens. Mina tankar då var att jag bara ville ta bort dom pga alla smärtor jag hade. Men insåg att med tanke på att jag var AA innan så skulle det bara bli tömma påsar. Jag var inte redo för det. Såg alternativet ang fett och var inne på det. Sen insåg jag väl att det troligen skulle bli långt ifrån så snyggt som jag kan få med implantat, eftersom jag hade så lite egen vävnad. Någonstans på vägen bestämde jag mig för att lägga in nya implantat trots allt. Jag tog mindre än han rekommenderade. Jag tror inte riktigt han förstod hur mycket mindre jag ville vara. Men jag var dålig på att förklara. Eller jag tyckte inte han frågade så mycket för att skapa sig en bild, och inte heller gav mig utrymme att beskriva. Just nu är det väldigt mycket känslor för det blev ett väldigt olustigt möte med kirurgen igår morse innan op. Jag hade inte kunnat bestämma storlek utan stod i valet mellan två. Han hade beställt hem båda av den anledningen. Jag kom på det här med hybrid som jag hade tänkt innan men totalt glömt bort. Vi hade ett ett telefonsamtal i helgen. Han lät så lugn, lugn björken, vi kan ta det på måndag. Vi ses ju då innan operationen och går igenom allt. Jag hade tagit upp funderingar på ett mindre implantat + fett istället. Lugn, vi tar det på måndag. Ok? Då så. När det var min tur att gå in så han bara hej och började rita. Jag fick liksom- vad händer här? Vi skulle väl prata,? Då fick han spel, flippade totalt. Orkar inte skriva allt för det var så jobbigt. Där stod jag typ naken liksom och två andra läkare som inte ens hade presenterat sig och som Charles pratade lite tyska med över ens huvud, och jag börjar höja rösten till mig. Det var så extremt oprofessionellt att jag aldrig varit med om maken. Det var ju han som sagt att vi skulle ta och räta ut de sista frågetecken på måndag! Och nu bara skriker han, att jag måste välja, att jag ställer frågor i cirklar. Personangrepp slängde han in också "ingen annan ställer så här konstiga frågor". Men jag hade ju inte ens ställt någon fråga då! Bara tagit upp att vi väl skulle diskutera slutgiltiga behandlingen! Han försökte lugna sig lite och sa att ok, vi pratar, vad vill du fråga? Men han var då upprörd att det bokstavligen osade ur öronen. Vi Så vi satte oss ner en kort stund. När vi hade pratat i lördags hade han föreslagit 340 demi istället hur 380 demi, och sa att han hade det på lagret. Det verkade han för det första helt ha glömt, trots att det var 2 dagar innan. Han förnekade att han sagt det. (Fast jag spelade in samtalet faktiskt, för att jag blir nervös och vill kunna lyssna på vad som egentligen sades). Jag sa att jag bestämt mig för mini, men undrade om det fanns någon poäng i att gå ner lite i bredd från 12.5 cm som 330 cc implantatet han föreslog, till snäppet mindre. Eftersom han föreslagit 340 istället för 380 som har mindre bredd. Han så bara nej, du kommer känna dig för plattbystad, jag lovar. Och. Och så var det diskussionen med fett. Men det var så uppenbart att han inte alls ville ha någon sån diskussion nu så det gick bara inte. Jag hade också känt så att det vore bättre att ta beslutet slutgiltigt innan op dagen, men när han sa så "'lugn, vi har tid på måndag". Så invaggades jag i den tron att vi kunde ventilera de sista alternativen då. Det hela var hemskt. Jag blev helt skärrad av hans beteende. Han frågade om jag var ok eller liknande och jag sa att det kändes jättekonstigt att komma dit och typ bli utskälld. Då ställde han ut mig igen- höjde rösten och så att det inte var honom det var fel på utan mig, och att han måste sätta ner foten när jag försöker projicera min osäkerhet på honom. Det är inte ok!! Så höll han på. När allt jag ville var att fråga om ett implantat snäppet smalare än det han föreslagit kunde vara ett alternativ. Jag önskar att jag hade kunnat säga ifrån och säga just detta- jag vet inte varför du blir då så upprörd och skriker på mig. Jag vill bara diskreta de sista besluten inför operationen. Hur som helst borde det vara en regel att man aldrig ska skrika på någon som en stund senare ska ligga på bord framför en med kniv i handen. Jag gick in på toaletten efteråt och tårarna bara kom. Det var så hemskt allting. Så hemskt att bli bemött på det sättet, i det läget möte man ärsom mest känslig pga oro inför narkos och operation. Jag visste inte vad jag skulle göra. Kändes absurt att operera mig av en person som inte vill lyssna alls och som behandlar mig så. Samtidigt kände jag pressen för jag har ett dansläger senare i sommar som jag verkligen vill gå på och då måste detta bli gjort nu. Jag satt där och försökte samla mig och tankarna trots tumultet som blev i mitt huvud av hans externa beteende. Ska jag ställa in?? Han hade ju tid 2v senare, men om jag backar nu blir han så irriterad att han inte kommer vilja operera mig sen. Han hade nämligen också hotat lite med att han kanske inte ville operera mig om jag skulle "hålla på". Eller hur han nu så. Igen- allt jag ville var att fråga om det aningen mindre breda alternativet kunde funka. Och diskussionen om ev mindre implantat+ fett, som som sagt han själv föreslagit att vi skulle ha igår innan operationen. Så när jag satt där och försökte ta ställning om jag skulle ställa in pga hans beteende, så knackade sjuksköterskan på dörren och så att det var min tid för op. Jag var tydligen först på programmet. Det fanns ingen tid att tänka utan jag gick bara in. Tänkte att den storleken han föreslagit från början (han föreslog 330 mini innan han föreslog 380 demi) ändå måste vara bra. Det han saknar i people skills väger han upp för i estetisk omdöme. Ja frågan är om det väger upp efter det bemötandet förstås, det kan man verkligen fundera på. Jag ska aldrig operera mig med någon jag inte kan ha en bra dialog med. Jag är läkare själv och kan inte låta bli att undra om det är något med det och att jag ställer mycket frågor som gör honom så provocerad. Hur som helst. Sjuksköterskan var också rätt bryskt. Kände mig inte direkt väl i Omhändertagen, till skillnad från första operationen när jag tyckte alla var som änglar. Så snälla och underbara. Jag hade jätteont närmsta timmarna när jag vaknade men fick inte mer smärtstillande för jag har tydligen slutat andas när jag fick det innan. Resten av dagen, kvällen och natten var ok trots en del smärtor. Natt sköterskan sen var jättegullig, så det betydde mycket. Fram tills rätt nyligen kändes allt ändå relativt bra. Att det var skönt att ha det gjort. Har ju skjutit på det så länge, att bli en med de hårda kapslarna. Nu dock börjar helt andra tankar komma. När det spänner över bröstkorgen och det känns så tydligt att jag har stoppat in någonting i kroppen. Jag ville ju ta bort någonting! Jag ville ha snygga bröst sedan också, men ja känslan var att jag ville ha bort dom. Nu känns det som att jag har fått bort dom visserligen men har nya som spänner och gör ont. Jag vet inte. Det fanns ju ingen annan väg om jag ville ha snygga bröst. Men just nu känner jag att jag borde tagit diskussionen med fettransplantation mer grundligt. Nu släppte jag den bollen utan att ha frågat så mycket, hade själv bedömt utifrån det ha tittat på före efter bilder att man verkade behöva ha en viss volym bröst innan för attdet skulle vara någon idé. Men just nu känner jag faktiskt- var detta förhastat? Ville jag ens ha nya implantat,?? Men nu har jag 330 mini. De kommer iaf ha mycket mindre put. Men det lilla jag kollat nu (, knappt ens vågat titta!!) Ser de ändå rätt stora ut. Trodde de skulle vara mindre.

De ser faktiskt riktigt stora ut. Inte så små som jag hade hoppats. I mitt huvud på något sätt skulle jag nästan bli utan implantat, för att de var så kuvert mindre (inser att det låter knäppt när jag säger det).

Just nu känner jag bara- var det här genomtänkt?

Känslan att inte ha implantatet alls vore så skönt... Men jag hade ju redan bestämt mig för att jag inte var redo för att bli så platt, att inte längre vara hon med snygga bröst.

Kanske är det bara det dåliga mötet före op som satte allting ur spel.

Jag är också lite skeptisk till att få gabapentin som smärtlindrande.

Har någon annan fått det?

Det är ju en gammal epilepsimedicin som används mot nervsmärta numera. Jag har bara en gång tidigare i min karriär stött på att man get gabapentin vid postorder smärta.

Det står som biverkningar "självmordstankar och beteende", att man ska övervakas ang detta. Hade jag aldrig hört talas om faktiskt. Men blir lite nojig att det är medicinen, om den nu kan ha stånd den typen av biverkningar, som kan göra att jag blir extra nojig.

Testar med bara kortverkamde morfin och Alvedon istället.

Hoppas hoppas jag blir nöjd och att det inte känns för stort och att det inte känns fel att ha nya implantat i kroppen,!

40 år, 2 barn, 173cm, 71 kg

Bröstförstoring 2005
Läkare Kjell-Ove Sällström.
Inamed Low profil 260cc bakom muskel
Plastikkirurgi gruppen, Sabbatsberg sjukhus,

Implantatbyte 2023, 24/4
Läkare; Örjan Gribbe.
Implantatbyte till Motiva Ergonomix full profil. H 450cc & V 425cc bakom muskel.
Plastikkirurgen Stockholm.

2023, June 3 - 13:00
Björken
Björken's picture
Offline
Last seen: 7 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2014-10-20 15:29

Tack snälla!

Jag har inte ens tittat på dom!

Helt sjukt!@

Men förr eller senare måste jag duscha och då är det ju bäst att vara naken ;,)
Så tvingas ju konfronteras med det då.

Nu bara skjuter jag allt ifrån mig och fokuserar på återhämtandet.

Har fortf sjukt ont!!

Går inte att jämföra med första operationen!!

Också orolig att jag ska ha förlorat ännu mer känsel. Nog därför också jag inte vågat känna på dom än!

För smärtan jag har sitter inte i själva bröstet.

Jag har ont under. Som om någon skurit av brösten och sytt dit två klumpar som jag inte ens känner, som inte är en del av min kropp.

Vid första förstoringen kändes det bara som att det var mina bröst på en gång.

Det är en jättekonstig känsla att ha ont under, alltså liksom längst hela bröstkorgen, inte undertill när man står upp.

Ja det känns verkligen som om mina bröst vore bortskurna och det bara är en stor sårig yta, och sen som man tryckt implantat mot den såriga ytan!!

Riktigt obehagligt.

Jag står ut med smärtan men det känns konstigt just att ha ont under själva bröstet.

Men han skar ju ut all ärrvävnad som säkert måste ha varit ner mot bröstmuskeln så inte så konstigt på så sätt.

Och det gör ont i bröstmuskeln när jag spänner dom nu.

Har ju ovanför muskeln.

Ville ha ovanför från första början pga att jag har var rädd för muskelpåverkan.

Nu är jag rädd att jag ändå ska få påverkan på muskeln... Eftersom implantaten är fastsydda i muskeln tror jag.

Usch mycket tankar och känslor.

39 år, inga barn.
Strlk före op: 70-75A (eg AA..)
Strlk efter op: 70E
Op: 2007 Charles Randqvist Viktoriakliniken
335 cc anatomiska framför bröstmuskeln

2023, June 6 - 16:38
Loppis83
Loppis83's picture
Offline
Last seen: 4 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2022-05-31 19:15

Hej Tingeling, hur har det gått för dig gällande storleken? Var brösten bara svullna eller känns de fortfarande för stora? Bytte själv implantat igår från 256cc till 350cc moderate plus och tycker att brösten känns för breda. Vet inte om det bara är ovant eller svullet ( jag hoppas på det sista). Är man svullen ut mot armarna i början?

Med vänlig hälsning,

2 barn, 39 år, 169cm, 55kg

Bröstförstoring för ca 15 år sedan koksalt under bröstmuskeln 265cc.
Storlek föra op 75A
Storlek efter OP 75C

Konsultation för implantatbyte och fettsugning av haka hos Nordiska kliniken
Patrik Höijer och Marcus Ehrström

Annons
2023, June 6 - 21:55
Hejjhejj
Hejjhejj's picture
Offline
Last seen: 5 days 8 hours ago
Silver
Joined: 2023-03-27 09:39

Cassiopeja wrote:

Måste fråga er som ligger längre fram i läkningsprocessen - när vänder smärtan?


Ca en månad sen jag operera mig:) efter 2 veckor drygt så kunde jag känna hur svullnaden successivt gick ner varje dag:)

2 barn, 31 år, 1.68 cm lång, 62 kg.

Bröstförstoring.
Konsultation 18/3-23 hos Mattias Elmér, Nordiska kliniken.

Operation 20/4-23 Nordiska kliniken
625cc mentor HP

2023, June 7 - 22:03
Björken
Björken's picture
Offline
Last seen: 7 months 2 weeks ago
Silver
Joined: 2014-10-20 15:29

Samma här, bytte för 1v sen. Tycker också de känns stora ut åt sidorna. Minns inte att jag kände så första gången. Undrar om de hamnat mer ut åt sidorna nu, ://

Hoppas verkligen att det är svullnaden.

39 år, inga barn.
Strlk före op: 70-75A (eg AA..)
Strlk efter op: 70E
Op: 2007 Charles Randqvist Viktoriakliniken
335 cc anatomiska framför bröstmuskeln